29.11.2013
Uskomatonta, että olen ollut täällä Tansananiassa neljä
viikkoa! Ja onneksi on vielä 8 viikkoa edessä. Vaikka olen törmännyt
kulttuurieroihin, olen silti tyytyväinen ja iloinen mahdollisuudestani tutustua
tähän mielenkiintoiseen maahan.
Tällä viikolla koululla jatkuivat tutkinnot kuulevien
lasten puolella. Näyttää siltä, että näiden viimeisten kolmen viikon aikana
ennen lomaa, oppilaat eivät saa opetusta. Kuulevia oppilaita on hoidossa
kuurojen puolella. Porukka istuu pöydissä, muutama opettaja valvoo oppilaita
tehden samalla kokeiden korjausta ja tulosten listaamista. Ilmeisesti oli
suunniteltu, että kuurot oppilaat olisivat tietokoneilla osan aikaa. Mutta
sähköjen poissaollessa tietokoneita ei voitu käyttää, joten oppilaatkaan eivät
tehneet mitään muuta, kun juoksivat ympäri koulua opettajien puuhatessa omiaan
opettajainhuoneessa. Jos minä koin olevani turhautunut, miltähän noista
oppilaista tuntui?
Koululla ollessani olen antanut vierihoitoa opettajille
tietokoneen käytöstä ja sähköpostitilin luomisesta sekä sähköpostin
kirjoittamisesta. Jotkut ovat ensimmäistä kertaa tietokoneen ääressä. Tämän
havainnon tehtyäni ymmärsin, että meidän koulutussessiomme ovat olleet aivan
liian korkealentoisia. Nyt ainakin osaamme alentaa tavoitetasoamme ja pääsemme
asian ytimeen. Mutta ne ilon ja onnistumisen hetket opettajien saatua omat
sähköpostiosoitteensa luotua ja kirjoitettua viestejä, ovat antaneet voimaa
itsellekin.
Olen ollut koululla ja tarkkaillut, yrittänyt selvittää
oppilaiden päiväjärjestystä, millaista opetussuunnitelmaa he toteuttavat. Vielä
näiden neljän viikon jälkeen kokonaiskuva on edelleen yhtä epäselvä kuin
tullessanikin. Minä ja tansanialainen työparini laadimme työtiimillemme (koulun
rehtori, erityisopetuksen koordinaattori ja suomalaiset vetäjät) muutaman
kysymyksen koulun toiminnasta ja toiveen saada kopiot sekä valtakunnallisesta
opetussuunnitelmasta että kuurojen opetussuunnitelmasta. Kun vastauksia ei
alkanut kuulua, sovimme tapaamisen erityisopetuskoodinaattorin kanssa. Hänelläkään
ei opetussunnitelmaa ollut, mutta hän tiesi, keneltä hän ehkä sen saisi. Joten
toiveissa on hyvä elää!
Muuten
palaveri oli antoisa. Ensimmäistä kertaa erityisopetus on saamassa valtiolta
tukea, pitää vaan toivoa, että tuki saadaan myös oikeaan paikkaan. Toinen hyvä
signaali tämän valtion kiinnostuksesta kehittää koulutusta on se, että
opetusministeri haluaa ilmeisesti tavata minut ennen paluutani Suomeen. Tällä
erityisopetuksen koordinaattorilla on hyvät yhteydet ja kontaktit tähän ministeriin, jolle hän on kertonut toiminnastamme. Sanoin, että jos tapaaminen saadaan
järjestettyä, on erityisen tärkeää, että koko tämän projektin päätiimi on
paikalla. Oleellistahan tulevaisuuden kannalta on, että tansanialaiset ottavat
tämän projektin haltuunsa ja me suomalaiset jäämme taustatukijoiksi.
Mielenkiinnolla jään seuraamaan, toteutuuko tapaaminen.
Onnistuneen palaverin jälkeen minä ja työparini menimme
syömään sekä keskustelemaan palaverin jälkeisistä fiiliksistä sekä
tansanialaisesta koulutusjärjestelmästä. Kun palasimme takaisin autolle, oli
auton eturengas lukittu. Paikallinen ”parkkipirkkoporukka ” , kolme miestä,
joiden englannin kielen taito oli heikko, vaativat minulta 50000 tzd avatakseen
minun renkaani. Olin kuulema jättänyt, näin ymmärsin, auton tienpuoleiset
renkaat vähän parkkiruudun ulkopuolelle ja siksi heidän piti toimia näin.
Pahoittelin tilannetta. Päätin maksaa, sillä en oikein uskaltanut muutakaan
tehdä. Selvisin 25 000tzd:llä, kun en vaatinut kuittia. Täällä näitä keinoja
nyhtää länsimaisilta rahaa on monia, tämä yksi niistä. Minun olisi kuulema
pitänyt puhua iltaan asti ja olisin näin voinut välttyä tältä rahastukselta,
kertoi ystäväni, mutta vasta jälkikäteen.
In Englsih:
It’s unbelievable I have been here in Tanzania four
weeks! And 8 weeks left, I’m so glad of this. Although I have come across the
Cultural Differences, I’m happy I have the Opportunity to explore this
interesting Country.
In this Week there have been Exams in the hearing
pupils in the School. Some of them have been taken care of the Deaf Unit. Two
Teachers have overseen the Pupils in the same time they have corrected Tests
and Results of the Exams. I think in these last three Weeks before Holiday
there are no really lessons in the School. The Pupils are nothing to do. If there
is power of Electricity in the School, then maybe the Pupils are working with
laptops. If I was feeling me quite frustrated, what about the Pupils?
Some Days in the School I have helped the Teachers creating
their Emails and also writing them. One of the Teachers told me she is working
the first Time in her Life with Computer. I realized in that Moment we have
started our Education from too high level. Now I know where we need to Focus on
in the next Time. Working with these Teachers and their glad Feelings after the
success of the working by Laptops have given me wonderful Feelings and power to
do this job, too.
In these four Weeks I have spent Time in the School I
have tried to get some kind of big Picture of the School System in Tanzania.
Which controls the Activity of the School? I’m still as confused as in the
Beginning. I and my Colleague have asked to get to see the National Curriculum
of the School and also the Deaf. We’ll want to get the copies of them to get
some kind of overall Picture of the System in Tanzania. We haven’t got them
yet, but in the Meeting with the Coordinator of Special Education we got some
hope to get them. She knew the Person who has the Curriculum and she is trying
to get them to us.
In this Meeting we
got to know some good News: at the first time the Special Education are getting
Money from the Government. The other good Signal from the Side of the
Government is that the Minister of Education is interesting to meet me before I
come back to Finland. The Coordinator of Education has the contacts to this
Minister and she has told our working here. I said if she is going to get the
Meeting it is important all our Working Group will meet the Minister. The very important
Point of this Project is the Tanzanian people are taking, by and by, the
Responsibility of the Development in their School System when we from Finland
are making our Supporting in the Background. I’m looking forward the Meeting if
it is coming true.
After this successful Meeting I went to eat with my
Colleague to share our Feelings. We had a good Discussion of the Tanzanian
Education Policy. When we came back to Car to drive back to School, there were
three Tanzanian men who had locked the front tire of my car. If I understand
right, they said I had left my tires a little bit outside of the Parking Space.
And I had to pay 50 000 Tzd of to get out my car. I was sorry, so they said I
can get it out of 25 000 Tzd without the Receipt. Of course I paid that I think
I haven’t Mod to do something else. Afterwards my Friend said I should have
talk with them so long I didn’t have to pay anything. How can I know the
manners of the Foreign Culture? There are many ways to get money from the white
People. This was one Example of them.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti