tiistai 12. marraskuuta 2013

Huomioita toiselta viikolta / Comments from the second week in Tanzania


Tiistaina 12.11.2013

Onpa ollut mielenkiintoinen alkuviikko.  Leppoisan viikonlopun jälkeen menin maanantaiaamuna klo 8 paikalliseen virastoon tapaamaan Arushan eristyisopetuksen koordinaattoria. Minut esiteltiin talon johdolle. Kerroin, mitä olen tekemässä. Johtaja kyseli hiukan pilke silmäkulmassa, että voitaisko tuoda heillekin virastoon läppärit Suomesta :). Nälkä kasvaa syödessä.

Palaverin tarkoituksena oli tehdä suunnitelma muidenkin kuin kuurojen koulun erityisopettajien kouluttamisesta sekä sitä kautta myös kehitysvammaisten opettamisesta tietokoneavusteisesti. Esittelin tietokoneen mahdollisuuksia opetusvälineenä. Näytin nettisivuilta Suomessa kerättyjä matematiikan valmiita harjoituksia, mietimme lukaineiden ja käsitteiden opettamista ja myöskin liikunnan yhdistämistä kehitysvammaisten kuntoutukseen. Oli upeaa seurata tämän koordinaattorin Flow-elämyksen syntymistä, kun hän alkoi luoda omia visioita Tansanian erityisopetusmateriaalin tekemisestä. Eikä minuakaan tarvinnut houkutella lyömään löylyä kiukaalle. Kummasti tulimme ymmärretyiksi puolin ja toisin, vaikka välillä huomaan käyttäväni ruotsin kielisiä sanoja  englantia puhuessani. Kyllä olen tuntenut itsenä välillä niin tyhmäksi, kun kommunikaatiokanavaa pitää yrittää löytää sekä omasta päästä, että vastapuolen päästä.

Tänään vasta selvisin seuraamaan luokkaan oppitunteja. Menin erityisopetusluokkaan, jossa opetettiin matematiikkaa ja käytiin läpi käsitettä Piiri ja sen laskeminen, sekä Pinta-ala. Konkretiasta ei ollut tietoakaan koko oppitunnin aikana. Neljännen vuosiluokan oppilailla näytti olevan suuria vaikeuksia lukualueella 0 – 20. Alle kympin lukujakin piti laskea taululle piirtämällä. Paras oppilas ei hallinnut päässälaksuja alle 100 lukualueella ja lukujonotaidot olivat välillä aivan hukassa. Ja kun huomasin, ettei opettajallakaan  näyttänyt olevan hallussa pinta-alan laskeminen, oloni muuttui ahdistavaksi.  Opetussession ja muutaman korvatillikan jälkeen oppilaat jäivät laskemaan tehtäviä kirjasta, vaikkeivat osanneet juurikaan mitään tunnilla. Opettaja lähti teetauolle. 
Oppilailla näyttäisi olevan kuulovamman lisäksi muitakin oppimisen vaikeuksia. Minulla oli suuria vaikeuksia vain seurata oppituntia. Mielessä oli monia hyviä harjoitusmenetelmiä , joilla saataisiin matikan perustaa parannetuksi. Pitkä on vielä matka. Mutta onneksi matkanteko on kuitenkin aloitettu, niin että todennäkäöisesti joskus päästään vielä perille.

Mukaviakin asioita oli kiva laittaa merkille. Ruokatauolla oppilaat hakivat omatoimisesti läppäreitä opettajan huoneesta ja menivät harjoittelemaan toiseen luokkaan oppimispelejä.  Myös opettajat ovat ottaneet viime viikkoisen tehtävämme tosissaan: jokaisella taitaa olla nyt sähköposti luotuna ja kovaa vauhtia näytettiin verkostoituvan myös sosiaaliseen mediaan. Kyllä meidän ICT-tukihenkiön työpanos on huomattava. Ja hän näyttää nauttivan työstään valtavasti. Jos minulla olisi poika, toivoisin hänen olevan juuri  ”Krisun” kaltainen.  Aivan huipputyyppi kertakaikkiaan.

Kotosalle tullessani kävin kurkkaamassa sähkömittarilukemaa. Jäljellä oli sähköä ihan hippunen. Lähdin ostamaan Tansanian polttavan auringon alla kävellen lisää poweria läheiseltä ostopaikalta. Kuinka ollakaan, lappunen, jossa piti olla sähköpisteen numero, oli niin kulunut, ettei siitä saanut mitään selvää. Onneksi paikallinen herrasmies kohtuullisen hyvällä enkun taidollaan auttoi minua tulemalla kanssani asuintalolle katsomaan sähkömittaria, kertomaan numeron ja sitten vielä huolehti siitä, että sain sähköa ostettua. Alakerran ystävällinen lady neuvoi minua avuliaasti, mikä koodi piti laittaa mittariin. Ja vaikka hän vähän hämmästelikin  uutta suurta lukemaa, hän keksi siihen nopeasti selityksen:  ” Teillä taitaa olla tietokoneita huonteistossanne.”  Kyllähän meillä on ja ne taitavatkin olla melkoisia energiasyöppöjä! 
Päivän mottoni on: Kysyvä ei tieltä eksy.

Ja sitten vielä yleisön pyynnöstä pääpiirteittäin in English

Tuesday 12.11.2013
After the peaceful Weekend I have had interesting start to this Week. On Monday  at 8 am,  I went to the Office to meet the Koordinator of the Special Education in Arusha. I was also introduced to the Leader of the Office. He smiled and asked if we could bring the laptops to them too ;).

The Purpose of the meeting was to plan how we could increase the Education of the Special Teacher for the deaf pupils to the Education to the other Special Teachers in Arusha, too. I showed from internet some examples of the pages to drill Mathematics skills. We talked about the examples how to use the computer as a tool in the other School subjects, too. It was amazing to work with the person who was very enthusiastic to create the own Educational System of Tansania; how they themselves will begin to educate the other Special Teachers and do the Material to the Children who have special needs. 

Today I had at least the time to go to the classrooms. I was with in Mathematics lesson in grade 4. I noticed very soon how different it is to go to school as a pupil with special needs in Tansania compared to Finland. As a Special Teacher I had a big problems  to sit only still and see what was happening in the lesson. I got so many pedagogical ideas how to help those pupils with their different kind of learning problems!
I think we are on the right way when we have started the Education of the  Special Teachers .The best way to help is try to get the Teachers  understand how valuable their work is. And try to help them to find their own pedagogical ways to teach those children by laptops and other ways too. It’s long way but it’s possible to get to there.

It was fine to notice in the pause of the lessons that pupils themselves came to take the laptops from the Workroom of the teachers. They started to play the games of learning in a classroom. And also the teachers have done their lessons: I think all have created their own emails . And I noticed that many of the teachers were logging in to the Social Media, Fb, too. Our ICT-helper seemed to enjoy his job: to help the teachers to go on in their tasks. “Krisu” is the worth of gold, so amazing person he is in his work!  

After I came home I went to check the power of electricity in our apartment.  We had only a little bit power left, so I had to go straight away to buy more power to us. It wasn’t easy but at the end I made it by the help of the Tanzanian gentleman and the lady of our house. It was obviously quite a lot of the energy I bought because the lady of our house said: “ You have to have many computers in your Apartment.” Yes we have. And it seems the laptops are really “hungry” of the energy! 
My motto of this day is: If you ask advice you can’t lose the way.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti